Wednesday, 8 September 2021

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020-2021

 Η διαμόρφωση των Οδηγιών για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στο Δημοτικό βασίζεται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) στην υποχρεωτική εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη και τα ισχύοντα εγχειρίδια, καθώς και άλλες πηγές σχετικού εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού. Το Ε.Π.Σ.-Ξ.Γ. δεν προσδιορίζει την ύλη που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές κάθε τάξης (π.χ. τα γραμματικά και λεξιλογικά στοιχεία), αλλά περιλαμβάνει δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, σύμφωνα με την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ). 

Οι δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας περιγράφουν τις προσδοκώμενες επικοινωνιακές δεξιότητες που αναμένεται να κατακτήσουν οι μαθητές/μαθήτριες ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, όπως αποτυπώνονται ως εξής:

 ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ

 Α1 Στοιχειώδης γνώση Α Βασικός χρήστης της γλώσσας 

Α2 Βασική γνώση

 Β1 Μέτρια γνώση  Ανεξάρτητος χρήστης της γλώσσας 

Β2 Καλή γνώση

 Γ1 Πολύ καλή γνώση  Απόλυτα ικανός χρήστης της γλώσσας 

Γ2 Άριστη γνώση

 Ως εκ τούτου, ο/η εκπαιδευτικός καλείται

 α) να σχεδιάσει το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος για την κάθε τάξη, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών, 

(β) να εμπλουτίσει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του/της και με διδακτικό υλικό που θα παραγάγει ο/η ίδιος/ίδια, λαμβάνοντας υπόψη και τα παραδείγματα που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών Ξένων Γλωσσών1 (το εκπαιδευτικό/διδακτικό υλικό είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Ι.Ε.Π. στον σύνδεσμο https://www.iep.edu.gr/moodle/login/index.php). 

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ

 Α΄ και Β΄ τάξη του Δημοτικού

 Το μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α’ και Β’ Δημοτικού βασίζεται σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του «Προγράμματος Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» (ΠΕΑΠ). Το εκπαιδευτικό υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος εστιάζει στη διαφοροποιημένη συνεργατική μάθηση, προτείνοντας δραστηριότητες ευαισθητοποίησης του παιδιού στην ξένη γλώσσα. Το εκπαιδευτικό υλικό για την Α’ και τη Β’ Δημοτικού (Alpha English & Beta English), με τη μορφή έντυπων φακέλων, έχει διανεμηθεί στα Δημοτικά Σχολεία για να το αξιοποιεί κάθε σχολική χρονιά ο/η εκπαιδευτικός. Κάθε φάκελος περιλαμβάνει:  Φύλλα με έγχρωμες εικόνες που αποτελούν ερεθίσματα για γλωσσική παραγωγή  Φύλλα εργασίας για τους μικρούς μαθητές  Ηχητικό υλικό με ρίμες, τραγουδάκια, σύντομους διαλόγους  Τεύχος του Εκπαιδευτικού (με λεπτομερείς οδηγίες για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού με τη μορφή ενδεικτικών σχεδίων μαθημάτων, καθώς και παραπομπές σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες).

 Από το προτεινόμενο υλικό, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να επιλέξουν τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιήσουν στην τάξη τους, με γνώμονα τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, φροντίζοντας ώστε η μαθησιακή διαδικασία να είναι παιγνιώδης, δημιουργική και ευχάριστη και να δημιουργεί το κίνητρο στους μαθητές και τις μαθήτριες για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας στις επόμενες τάξεις.

 Γ’ τάξη του Δημοτικού 

Για τη διδασκαλία/εκμάθηση της Αγγλικής Γλώσσας στη Γ΄ τάξη του Δημοτικού, ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί το σχολικό εγχειρίδιο Magic Book 2. Οι μαθητές/μαθήτριες της Γ’ Δημοτικού αναμένεται να μπορούν:2  να διαβάζουν και να γράφουν λέξεις και φράσεις χρησιμοποιώντας την αλφάβητο στα αγγλικά,  να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον προφορικό λόγο) αριθμούς, λεξιλόγιο και φράσεις σχετικά με: o το σχολείο (π.χ. την τάξη, τα σχολικά αντικείμενα κλπ) 2 Οι δεξιότητες που αναμένεται να έχουν αναπτύξει οι μαθητές της Γ΄ Δημοτικού περιγράφονται εδώ αναλυτικά, διότι στο ΕΠΣ-ΞΓ δεν περιλαμβάνονται περιγραφητές για το επίπεδο Α1- (όπως ισχύει και στο Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ), Συμβούλιο της Ευρώπης, 2001). ΥΛΗ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ 2020-2021_ΔΗΜΟΤΙΚΟ 3 Γραφείο Επιστημονικών Μονάδων Β΄ κύκλου Αν. Τσόχα 36, 115 21 Αθήνα e-mail: scientific-bureaub@iep.edu.gr o την οικογένεια και το σπίτι (π.χ. τα δωμάτια, έπιπλα, αντικείμενα σπιτιού) o την εξωτερική εμφάνιση ατόμων και αντικειμένων o τις ημέρες της εβδομάδας o τις καθημερινές συνήθειες και τις συνήθειες στον ελεύθερο χρόνο o τοποθεσίες, καιρικά φαινόμενα και εποχές του χρόνου o διατροφή και καθημερινές συνήθειες ατομικής υγιεινής o τη φροντίδα του σπιτιού o το φυσικό περιβάλλον και τα ζώα  να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον προφορικό λόγο) απλές γλωσσικές δομές για: o να χαιρετήσουν, να αυτοσυστηθούν ή να συστήσουν ένα μέλος της οικογένειας, έναν φίλο κτλ. o να αναφερθούν ή/και να ανταλλάξουν πληροφορίες για τις καθημερινές τους συνήθειες o να αναφερθούν σε συναισθήματα o να αναγνωρίσουν ή να δώσουν οδηγίες o να περιγράψουν στοιχεία της εξωτερικής εμφάνισης ή/και να συγκρίνουν άτομα, ζώα, αντικείμενα o να αναφερθούν σε δουλειές του σπιτιού o να ανταλλάξουν πληροφορίες για δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου. Στην περίπτωση που οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν είχαν διδαχθεί την αγγλική γλώσσα κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές ή κρίνεται σκόπιμο από τους/τις εκπαιδευτικούς, μπορεί να αξιοποιηθεί παράλληλα το εκπαιδευτικό υλικό Alpha English & Beta English, για την ομαλή μετάβαση των μαθητών και μαθητριών στο Magic Book 2.

 Δ΄, Ε΄ και ΣΤ’ Δημοτικού

 Στο τέλος της ΣΤ΄ Δημοτικού, οι μαθητές/μαθήτριες αναμένεται να έχουν κατακτήσει επίπεδο γλωσσομάθειας Α2, και να είναι σε θέση:  να κατανοούν και να παράγουν σύντομα και πολύ απλά δομημένα κείμενα που αφορούν δραστηριότητες καθημερινής ρουτίνας,  να περιγράφουν καθημερινές τους συνήθειες ή να δίνουν πληροφορίες για θέματα του άμεσου περιβάλλοντός τους,  να επικοινωνούν με ομιλητές που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα-στόχο, ανταλλάσσοντας πληροφορίες για ζητήματα προσωπικού ενδιαφέροντος και άμεσης ανάγκης,  να διατυπώνουν γραπτά ή προφορικά πληροφορίες στην ξένη γλώσσα, έχοντας ως ερέθισμα φράση ή σύντομο κείμενο στην Ελληνική. Επίσης, προτείνεται ο εμπλουτισμός του περιεχομένου της διδασκαλίας της αγγλικής σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού μέσω της αξιοποίησης: o του ψηφιακού υλικού που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της Δράσης για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών Ξένων Γλωσσών3 (https://www.iep.edu.gr/moodle/login/index.php), 


No comments:

Post a Comment

Lecture on Cypriot Greek dialect